BERITA HARIAN ONLINE

Berita Online | Hiburan | Sukan - Tempatan & Luar Negara

USM cipta kit pengesan punca karat 18 kali lebih pantas

GEORGE TOWN: Kit pengesan bakteria punca karat yang dihasilkan oleh sekumpulan penyelidik Universiti Sains Malaysia (USM) dijangka dapat menjimatkan kos penyelenggaraan industri minyak dan perkapalan yang pada masa ini mencecah berbilion ringgit.

Ketua penyelidik dari Pusat Pengajian Kejuruteraan dan Elektronik USM, Dr Zaini Abdul Halim berkata, ini kerana kit itu berupaya mengesan bakteria tersebut 18 kali ganda lebih pantas berbanding teknik konvensional.

"Pengaratan besi dipengaruhi mikrob dikenali sebagai bakteria penurun sulfat. Pertumbuhannya perlahan, justeru kaedah pantas untuk mengesan kehadirannya lebih awal adalah perlu bagi mengelakkannya daripada terus membiak dan menyebabkan kerosakan lebih besar," katanya kepada pemberita, di sini, Jumaat.

Beliau berkata, kaedah konvensional bertumpu kepada aktiviti pertumbuhan bakteria menerusi pengambilan sampel dari kawasan yang dipercayai tercemar dan kaedah itu mengambil masa sehingga 18 jam sebelum beroleh keputusan.

Menerusi kit ciptaan penyelidik kami, bakteria boleh dikesan dalam tempoh sejam menggunakan sensor yang berkepekaan pada 5ppm (partikel per sejuta) dan boleh dipercepatkan kepada beberapa minit dengan penggunaan sensor yang lebih sensitif serendah 0.05ppm, katanya.

Beliau menambah, pihaknya mengambil masa empat tahun untuk menghasilkan prototaip itu dengan kos penyelidikan RM280,000.

Kini produk ini sudah sedia untuk dikomersialkan dan USM mempelawa mereka yang berminat membuat tawaran, katanya.

Menurut Zaini, inovasi itu ialah yang pertama di Malaysia dan produk tersebut memenangi anugerah emas dalam Ekspo Teknologi Malaysia 2014 yang berlangsung di Kuala Lumpur bulan lepas. - mStar Online

0 Komen untuk "USM cipta kit pengesan punca karat 18 kali lebih pantas"