BERITA HARIAN ONLINE

Berita Online | Hiburan | Sukan - Tempatan & Luar Negara

Senarai kolej Matrikulasi Malaysia 2011

Program Matrikulasi merupakan sebuah program pendidikan bagi lepasan SPM selama setahun sebelum memasuki tahap Ijazah Sarjana Muda. Kebanyakan pelajar lepasan SPM memang mengimpikan untuk melanjutkan pengajian ke Matrikulasi tetapi pihak Kementerian Pelajaran telah menetapkan kuota tertentu.

Ini kerana, program Matrikulasi hanya mengambil masa setahun dan para pelajar boleh terus melanjutkan pelajaran ke peringkat Ijazah Sarjana Muda di Universiti Tempatan IPTA. Berbanding jika melanjutkan pelajaran ke tingkatan 6 mahupun diploma, ia mungkin mengambil masa sehingga 2 setengah tahun baru seseorang pelajar itu boleh melanjutkan pelajaran ke peringkat Ijazah.

Pada tahun 2011, terdapat 15 buah Kolej Matrikulasi yang telah ditubuhkan berbanding 10 buah pada tahun 2006 yang lalu. Berikut adalah senarai kolej Matrikulasi di Malaysia pada tahun 2011 dan juga website bagi setiap kolej Matrikulasi.

1. Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan
2. Kolej Matrikulasi Melaka
3. Kolej Matrikulasi Pulau Pinang
4. Kolej Matrikulasi Perlis
5. Kolej Matrikulasi Labuan
6. Kolej Matrikulasi Johor
7. Kolej Matrikulasi Perak
8. Kolej Matrikulasi Kedah
9. Kolej Matrikulasi Pahang
10. Kolej Matrikulasi Selangor
11. Kolej Matrikulasi Teknikal Kedah
12. Kolej Matrikulasi Teknikal Pahang
13. Kolej Matrikulasi Teknikal Johor
14. Kolej MARA Kuala Nerang
15. Kolej MARA Kulim

Sumber: Website rasmi Bahagian Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia

Aku merupakan seorang bekas pelajar Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan (KMNS) pada tahun 2006/2007. Ada sesiapa yang sama matrik dengan aku tak? Salah satu kenangan manis masa matrik ialah Karnival Kokurikulum ataupun KAKOM 2006. Pada waktu itu, Kolej Matrikulasi Pahang menjadi tuan rumah bagi KAKOM 2006. Acara yang aku bertanding ialah kawad kaki dan skuad kawad kaki KMNS telahpun mendapat pingat perak dalam acara tersebut. Bagi adik-adik yang bakal memasuki program Matrikulasi tidak lama lagi, ambil peluang untuk beraksi di KAKOM kerana ianya akan menjadi salah satu kenangan terindah semasa berada di matrik.

0 Komen untuk "Senarai kolej Matrikulasi Malaysia 2011"