BERITA HARIAN ONLINE

Berita Online | Hiburan | Sukan - Tempatan & Luar Negara

Apa Istimewa Sangat Cicak Tokek?

Seekor cicak Tokek @ (Tokey Gecko) seberat 5kg telahpun berjaya dijual dengan nilai RM11 JUTA. Pergghhh...berpeluh betis aku dengar nilai RM11 Juta tu. Jual sekor cicak pun dah jadi jutawan. Apa yang istimewa sangat cicak Tokek ni sampai harga veliau mencecah jutaan ringgit. Aku pun konpius.

So tanpa membuang peluh kat betis, aku pun pergi la menuntut dengan Pak Cik Google kot-kot dia tau tentang cicak Tokek ni. Dan hasilnya ini yang aku dapat:

"TOKEK adalah sejenis reptil kecil untuk penyebutan lain dari “Cecak” yang berukuran besar. Tokek, merupakan cecak besar, berkepala besar, berkulit kasar dengan bentuk bintil besar-besar. Pada umumnya berwarna dasar abu-abu kebiruan atau abu-abu kehijauan dan ada yang agak kecoklat-coklatan dengan bintik-bintik berwarna merah bata atau bintik-bintik kekuning-kuningan. Bentuk pangkal ekor ada yang membulat dan ada yang berbentuk persegi, kebagian ujung akan bulat memanjang. Bagian ekor berwarna belang-belang dengan beberapa baris bintil-bintil berwarna sesuai warna bagian tubuh lainnya. Tokek juga ada yang berwarna putih susu atau kuning polos (albino), bahkan ada yang berwarna dasar hitam polos atau belang hitam putih."

Info selebihnya baca disini: Tokey Gecko

Korang ingat bela cicak Tokek ni takde pantang larang? Amek ko:
1. Jangan gunakan sangkar yang diperbuat dari besi atau kaca (aquarium). Tokek lebih suka hidup didalam sangkar kayu atau buluh, sebab paling dekat dengan alam semulajadinya. Tokek akan lebih cepat sesuaikan dirinya, dan tidak stress.
2. Jangan gunakan sangkar yang terlalu besar, tokek akan cepat stress. Cukuplah hanya sekadar sedikit ruang untuk tokek bermain, masukkan buluh kedalam sangkarnya untuk tempat dia bersembunyi apabila rasa terancam oleh bunyi bising atau orang ramai.
3. Tokek adalah binatang yang sangat bersih dan tidak suka sangkarnya kotor. Ia akan membuang najis di tempat yang sama setiap hari.
4. Jauhkan sangkarnya dari tempat yang terlalu terang, sebaiknya tutup sangkarnya dengan jarring hitam seperti yang selalu digunakan di nursery (kedai pokok bunga).
5. Jauhkan dari tempat yang selalu berasap.
6. Jauhkan dari bunyi bising anak-anak jika anda membelanya di kediaman anda.
7. Cahaya terang, asap, bunyi orang bercakap atau menjerit, bunyi radio, akan membuat tokek belaan anda stress dan akan melambatkan penambahan berat dan pembesarannya walaupun pemakanannya terjaga.
8. Jangan sesekali berbincang tentang harga tokek dihadapannya, kerana ia akan bunuh diri atau mati maka anda akan kerugian besar. Bunyinya macam pelik tetapi percayalah kerana telah terbukti oleh banyak kes yang telah berlaku, bukan sahaja di Malaysia tetapi di Negara-negara lain juga.
Credits to: Cicak Tokek

Nota Dahi: Aku memang tak bleh blah ngan pantang larang No.8 tu. Boleh plak cicak Tokek nak bunuh diri eh. Konpius aku. Kehkehkeh...

"Cicak Tokek ni dikatakan seberat 64 kilogram. Korang bayangkan berapa boleh dapat kalau jual. Harus boleh beli rumah macam Roman Ibrahimovich ni."


"Perghhh...kalau wat tokek celup tepung best gak ni..."


"Naik juling aku tengok harga tokek ni. Mengalahkan harga tenggiling peliharaan aku..."


Nota Anak Dahi: Jom sama-sama g cari tokek ni. Mane la tau kot-kot jumpa sekor jadi la.

23 Komen untuk "Apa Istimewa Sangat Cicak Tokek?"

oh..
dia tak boleh bising2 ye..
patut la jiran akak dia bela
tapi seminggu je dah mati..
anak2 jiran akak memang bising.

@diana
oooo...mane die dpt kak?
tu la psl..bkn maen lg pntg larang nk bela...
klu xreti mmg sia-sia je..

gini rupenye tokek..salu dgr..geli jer tgk..klu kecik, sah2 suke masuk dlm baju..hekhek

leh jutawan ke bela tokek?

@aku yang manis^_^
haruslah...tgk gmbar last tu...dpt tokek sekilo dh jutawan...

@aku yang manis^_^
tak tahu nk ckp la halal ke x...
try la google kot2 jumpa...
tgk ramai je org duk jual beli tokek ni...

pandai betul ciicak nih eh..ke sensitip x nak kena jual..hahaha

wa da psn kat hero2 cilik suh cari reptilia ni. tapi misi gagal. tunggu cuti sek thn dpn laaa...:(
# acik nak kayo gak!!

GIIILAA... Dasyat Sungguh Harga..

Yang Syarat2 nak bela tu simple mimple..but No.8 memeng tak ley blah..haha.. Pandai betul menatang tu Toching2 Feeling plak sampai nak bunuh diri..

jadi bener tu tokek seharga jutaan...

wah jadi pengen juga tu cari tokek...sapa tau saye jadi kaya mendadak..bener tak

@blog-tips-kurus
wow...dasat btol dia pkai pemburu upahan..haha...

@Ash Ralf
tu la psl...tguling2 aku baca no.8 tu...pndai jgk menatang ni rupenye...haha...

@COMPUTER WORD
yup btol...nak jumpa binatang ni mungkin agak susah kot..kena masuk hutan la jawabnya...

Haiwan memang boleh bunuh diri pun .

perhh !! besa nye tokek tuh . . 64 kilo ? hahaha . gile ar jual tokek jea da dpt jd jutawan .

copy paste tok msuk blog c kosong..
info bgune nieh!tq yah!

@hadi!
boleh2...jemput2 copy paste...info berguna ni...

sape sape yang ada cicak besar seberat 300gm atau 400gm atau 500gm keatas sila call saya,500gm kami akan byar hrga 15juta ,urus niaga dalam malaysia sahaja...0139195834..email zackcuda@gmail.com,

ada cicak besar kami akan byar hrga yg tggi..anda akan jadi jutawan...fikirkan lah..

dulu aku penanh gak jadi broker tokek ni..tp da stop sbb pemilik2 tokek ni byk sgt kerenah n tamak gile..byk deal yg aku setup x jadi..eh, bukan byk tapi sume..huhu