BERITA HARIAN ONLINE

Berita Online | Hiburan | Sukan - Tempatan & Luar Negara

Tutorial cara buat logo blog percuma

Menarik bukan kalau blog korang mempunyai logo persendirian? Ok pada entry kali ini aku nak berkongsi satu tutorial bagaimana nak buat logo blog secara percuma dan senang. Kat bawah ni ada satu contoh logo yang aku buat dalam masa 5 minit.


Macamana nak buat logo tersebut? Ok ikut je langkah-langkah kat bawah ni ye:

1. Download software AAA Logo 2010 mediafire

2. Selepas download mediafire selesai, korang bolehlah install software AAA Logo 2010 tersebut. Jangan lupa masukkan keygen sekali ye. Aku tak nak ajar macamana cara nak install sebab aku anggap kebanyakan daripada korang dah tahu nak install sesebuah software.

3. Bila dah siap install, buka software tadi dan akan keluar page seperti berikut. Korang boleh pilih mana-mana contoh logo yang korang berkenan. Klik Previous page dan Next Page untuk melihat kesemua template logo yang telah tersedia.


4. Aku ambil contoh logo BLuestrorm dibawah ni. Klik logo tersebut untuk edit dan akan keluar halaman seperti dibawah. Untuk menukar tulisan BlueStorm tu, korang klik je kat tulisan tu dan Text pada tab bahagian atas.


5. Selepas tulisan tersebut diedit, ianya akan menjadi seperti dibawah ni. Pada sebelah kiri bahagian bawah tu, terdapat banyak bentuk yang korang boleh gunakan untuk membuat logo pilihan. Klik je mana yang berkenan. Pada bahagian tab, banyak lagi option lain yang korang boleh explore seperti effect, gradient, transform dan colours.


6. Jika logo korang sudah siap, sila klik file > save logo image. Korang akan ditanya seperti dibawah. Sila tandakan transparent background untuk memudahkan korang menggunakan logo tersebut untuk diletak pada header blog korang.


7. Selepas semuanya selesai, bolehlah korang import logo tersebut untuk diedit ke dalam photoshop pula. Selamat mencuba.


Nota Dahi: Diharap tutorial ini dapat membantu anda untuk membuat logo blog yang lebih professional yang menarik. Software AAA Logo 2010 adalah percuma untuk di download di mediafire. Jika anda rasakan entry ini bermanfaat, sila tekan like dibawah ataupun share entry ini di facebook anda.

0 Komen untuk "Tutorial cara buat logo blog percuma"