BERITA HARIAN ONLINE

Berita Online | Hiburan | Sukan - Tempatan & Luar Negara

[Gambar] Liebherr T 282B Lori terbesar didunia

Korang rasa lori yang paling besar korang tengok kat atas jalan tu dah cukup besar ke? Lori mana lagi besar kalau nak dibandingkan dengan gambar kat atas dengan yang korang pernah tengok? Ok entry ni aku nak kongsi satu lagi gambar menarik dengan korang.

Ok sedikit cerita berkenaan dengan Liebherr T 282B yang aku sedut daripada wikipedia. Liebherr T 282B mula diperkenalkan pada tahun 2004 iaitu di Munich, Jerman. Dengan kapasiti sehingga 3,750 horsepower, Liebherr T 282B menjadi lori pengangkut yang terbesar didunia ketika itu sebelum Bucyrus MT6300AC dan Caterpillar 797F diperkenalkan pada 2008.

Untuk pengetahuan korang, Liebherr T 282B berharga USD4 juta ke USD5 juta sebuah. Pergghhh...dah boleh beli 4 biji Lamborghini dah tu. Negara yang menggunakan Liebherr T 282B antaranya USA, Chile, Indonesia, South Africa dan Australia. Untuk maklumat lanjut tentang kenderaan gergasi ni korang boleh buka wikipedia ataupun tanya dengan Aban Google.







Berikut adalah sedikit video yang aku sedut daripada youtube khas untuk korang yang nak berkenalan dengan Liebherr T 282B. Aku pun baru nak tengok gak video ni. Jom layan dulu.





Nota Dahi: Amacam? Teruja tak dengan binatang gergasi ni? Tinggi tayar die pun dah dua kali ganda tinggi manusia. Memang sebuah binatang yang menakjubkan.

3 Komen untuk "[Gambar] Liebherr T 282B Lori terbesar didunia"

guna utk melombong ni. kalau bg kat driver lori msia, alamatnya dok kat lane kanan je la spjg masa kt hiway tu.

@Dawa
hehe...tau xpe...besar gilak kot...