BERITA HARIAN ONLINE

Berita Online | Hiburan | Sukan - Tempatan & Luar Negara

Bisa sengatan obor-obor boleh membawa maut



KUALA LUMPUR:
 Pada awal Februari 2010, seorang pelancong wanita dari Sweden yang sedang bercuti di Langkawi mati di sengat obor-obor atau ampai-ampai ketika berenang di Pantai Cenang.
Menurut laporan media, Carina Löfgren sedang menuju untuk kembali ke pantaibila dia disengat obor-obor hanya beberapa meter dari pantai.
Suaminya Ronny Lofgren dilaporkan sebagai berkata: "Carina berada hampirsatu meter di depan saya semasa kejadian itu.
"Airnya bukanlah dalam sangat, hanya paras peha saya. Tiba-tina dia (Carina)menjerit dan memegang pehanya. Kami mengesyaki dia disengat obor-obor.
"Bila berada di samping Carina, kami cuba mencabut sesungut dari kakinya danberjaya melakukan dalam beberapa saat tetapi beliau kemudian jatuh pengsan."
Menurut laporan media juga, suami dan adik lelaki Carina telah membawa mangsa keluar dari air.
Adikya cuba membantu Carina dengan memberi rawatan kecemasan termasuk pernafasan dari mulut ke mulut dan resusitasi kardiopulmonari (CPR).
"Beliau (adik carina) telah mencuba CPR selama empat hingga lima minit,"
"Carina mati dalam pelukan saya," cerita Ronny dengan penuh kesedihan dalamlaporan media itu.
Menurut laporan media itu juga, ambulans tiba tidak sampai 15 minit dan kakitangan paramedik memberitahu Ronny bahawa sudah agak terlewat untukmenyelamatkan Carina.
TANPA TULANG BELAKANG
Menurut pakar-pakar biologi marin (laut), ampai-ampai kotak adalah sekumpulan hidupan invertebrata (tanpa tulang belakang) yang tergolong dalam kumpulan Cubozoa.
Satu daripada hidupan jenis ini yang paling bahaya ialah Chironex fleckeri yang dikenali juga sebagai 'tebuan laut'.
Pakar-pakar menyatakan Chironex Fleckeri dijumpai di lautan sekeliling Australia dan spesimen jenis itu mempunyai venom yang cukup bagi membunuh60 orang dewasa.
"Organisme ini adalah kecil dan lutcahaya membuatkan ia sukar kelihatan,"jelas seorang penyelam skuba veteran, Steven Martyn, yang ditemui di sebuahhospital di sini.
Kegagalan jantung dikenalpasti sebagai penyebab utama kematian bila mangsadisengat 'tebuan laut' dan kerapkali dalam kes seumpama itu kematian dilaporkanberlaku dengan begitu cepat," kata Martyn.
DESTINASI PERCUTIAN
Bagi Martyn, adalah penting untuk mengetahui tentang wujud atau tidaknyaobor-obor di pantai resort di destinasi percutian yang dikunjungi.
"Ada diantara destinasi percutian popular meletakkan jaring bagi memerangkapobor-obor tetapi ia hanya berjaya memerangkap obor-obor yang besar manakala yang kecil dapat meloloskan diri," kata beliau.
Ada laporan mengenai mereka yang berenang disengat dan gagal kembali kepantai dan sebab kematian adalah kegagalan jantung akibat disengat obor-obor.
Jikapun sempat kembali ke pantai, mangsa perlu mendapatkan segera bantuanperubatan, kata Martyn.
SESUNGUT
Menurut ensiklopedia mengenai hidupan marin, sesungut obor-obor mempunyairatusan sel penyengat yang dikenali sebagai nematocysts.
Nematocysts melindungi obor-obor daripada pemangsa (predator) dan digunakanbagi menyengat hidupan kecil yang lain.
Bergantung kepada spesies obor-obor, sentuhan kepada sel penyengat ini bolehmembawa kecederaan dan kematian.
Kesannya berbeza dari gatal-gatal, sakit yang sedikit dan kecil kepada jenisyang 'pedih dan berapi' selain boleh menyebabkan iritasai kulit seperti kulitmelepuh selain menimbulkan kesukaran pernafasan, serangan jantung dan kematian.
Samada sengatan daripada obor-obor menjadi toksik bergantung kepada jenisobor-obor itu dan ketahanan (tahap imuniti) badan manusia yang disengat.
Menurut ensiklopedia itu lagi, sengatan obor-obor yang paling toksik adalahdaripada 'ampai-ampai kotak' atau Chironex fleckeri dan Caruka barnesi yangterdapat di Australia dan sebahagian dari laut Indo-Pasifik.
Obor-obor jenis ini diketahui dapat membunuh manusia hanya dalam masa limaminit.
REAKSI
Lain individu akan memberi reaksi yang berbeza terhadap sengatan obor-obor.
"Anggaplah sengatan obor-obor sebagai racun dan jika lebih kecil saiz badanorang yang disengat, maka kesannya akan lebih besar berbanding dengan orang yangbersaiz badan besar," jelas Martyn.
Samalah juga reaksi terhadap sengatan lebah, ada yang hanya menimbulkanalergi biasa dan ada yang mengalami kejutan anaphilaktik yang membawakematian dari hanya satu sengatan.
"Begitu juga dengan sengatan daripada obor-obor," tambah Martyn. - BERNAMA
0 Komen untuk "Bisa sengatan obor-obor boleh membawa maut"