BERITA HARIAN ONLINE

Berita Online | Hiburan | Sukan - Tempatan & Luar Negara

F1 GP Belgium 2013: Sebastian Vettel juara



SPA FRANCORCHAMPS, Belgium 25 Ogos - Juara dunia tiga kali, Sebastian Vettel mengukuhkan cengkaman untuk mengejar kejuaraan dunia keempat selepas muncul juara Grand Prix Belgium, yang juga kemenangan kelimanya musim ini.

Pemandu Red Bull berusia 26 tahun itu tidak berdepan masalah besar apabila meninggalkan pemandu Ferrari, Fernando Alonso dengan kelebihan 16.869 saat di hadapan sementara Lewis Hamilton dari pasukan Mercedes berada di tempat ketiga.

Kemenangan itu membantu Vettel memungut 197 mata secara keseluruhan, jauh meninggalkan Alonso di tangga kedua dengan 151 mata dan Hamilton meraih 139 mata sementara bagi kategori pengeluar, Red Bull juga unggul di hadapan dengan 312 mata.

Rakan sepasukan Hamilton, Nico Rosberg berada di tempat keempat diikuti seorang lagi pemandu Red Bull, Mark Webber yang berada di tangga kelima dan pemandu McLaren, Jenson Button, di tempat keenam.

Sementara itu, pelumba Lotus, Kimi Raikkonen buat pertama kali gagal menamatkan perlumbaan semenjak kembali ke kancah Formula Satu apabila terpaksa menghentikan perlumbaan pada pusingan ke-39 ekoran masalah brek. - AFP

Sumber: Utusan
0 Komen untuk "F1 GP Belgium 2013: Sebastian Vettel juara"